Apparaten of losse gewichten?

Verreweg de meeste sportscholen staan vol met fitnessapparaten. Soms ligt er een rek met losse gewichten en als je geluk heb beschikt jouw sportschool over een squatrek met halterstang. Losse gewichten worden altijd geassocieerd met bodybuilders of serieuze krachttrainers. Fitnessapparaten zijn voor de “gewone man en vrouw”. Dit idee leeft bij verreweg de meeste bezoekers van een sportschool. Is dit idee correct? In dit artikel kijken we of je beter kunt trainen met apparaten of losse gewichten.

De opkomst van de fitnessapparaten

Vroeger waren sportscholen met name voor de “sterke jongens”. Fitnessapparaten waren er niet te vinden, enkel en alleen losse gewichten en halterstangen. De gewone man en vrouw die wilde sporten deed dit met fietsen, voetbal of een andere sport. Dat moet anders kunnen dachten enkele slimme mensen. Door fitnessapparaten te ontwikkelen en hiervoor een goede marketingstrategie te ontwikkelen moesten ook andere groepen mensen hun weg zien te vinden naar de sportschool. Dat deze strategie een succes is gebleken kunnen we vandaag de dag zien. Mensen uit iedere leeftijdscategorie zijn te vinden in de sportschool, waar de fitnessapparaten volop gebruikt worden. Alhoewel jonge mensen soms nog wel met losse gewichten en halterstangen in de weer zijn, zien we met name mensen van middelbare of oudere leeftijd tijdens de ochtend- en middaguren trainen met de fitnessapparaten. Voor de fitnessinstructeurs en sportschooleigenaren is dit een zeer belangrijke doelgroep die relatief weinig tijd kost. De fitnessapparaten zijn zo opgezet dat, mits deze een beetje goed zijn afgesteld, de oefening feitelijk zichzelf wijst.

Groot nadeel van fitnessapparaten

Natuurlijk kun je ook met fitnessapparaten trainen en werken aan een betere conditie of kracht. Het is echter geen functionele kracht. De fitnessapparaten zijn zo ontworpen dat alles via een vast traject verloopt. Je duwt de stang in een rechte lijn naar voren of trekt iets in een rechte lijn naar achteren. Dit vast traject geeft geen functionele kracht. Je wordt sterker binnen de beweging van de vaste baan, maar niet daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan een zware boodschappentas optillen, flink tuinieren of iets relatief simpel als een ladder beklimmen. Hiervoor heb je niet alleen een bepaalde kracht voor nodig, maar ook balans. Een boodschappentas volgt immers geen voorgesteld vast traject. Door de balans kun je goed rechtop blijven staan en verlies je niet je evenwicht. Door te trainen op fitnessapparaten zul je wel een bepaalde mate van kracht ontwikkelen, maar geen balans door het vastgestelde traject. Train je echter met losse gewichten, dan is er geen sprake van een vastgesteld traject. Diverse hulpspieren werken mee om de balans van het gewicht te houden. Trainen met losse gewichten zorgt niet alleen voor kracht, maar ook voor de spieren die belangrijk zijn om balans te houden.

Apparaten of losse gewichten tijdens de eerste les?

Dankzij de juiste marketingstrategie is het beeld bij de mensen ontstaan dat losse gewichten niets voor hun is. Komt er een potentiële nieuwe sportschoolbezoeker in de sportschool? Dan heeft deze vaak een bepaalde verwachting. Deze verwachting is het trainen op fitnessapparaten en het bijbehorende idee dat je heel gezond bezig bent. Geef je vervolgens een proefles met halterstangen en losse gewichten, dan zullen veel potentiële klanten direct afhaken en niet weer terug komen. Dan is tenslotte niet waar ze voor gekomen waren. Mensen willen niet teveel moeite hoeven doen door de eerste lessen te werken aan een goede techniek met losse gewichten. Gewoon op een fitnessapparaat klimmen, dat is veel makkelijker. De meeste mensen volgen trouw hun dertien-in-een-dozijn schema die ze gekregen hebben tijdens de eerste les en redden zichzelf wel. Dit artikel is niet om deze doelgroep aan te vallen. De hele opzet van de hedendaagse sportschool draait om het promoten van trainen op fitnessapparaten. Dankzij de juiste marketing leeft er echter een verkeerd beeld bij veel mensen. Sterker nog, de meeste grote sportscholen weren zelfs de sporters die enkel met zware gewichten willen werken. Dit heeft een negatieve impact op de sporters die op de apparaten trainen, waardoor het een sportschool klanten kan gaan kosten.

Wees bewust van de voordelen van losse gewichten

Iedereen, ongeacht de leeftijd, zou veel meer baat hebben bij het trainen met losse gewichten. Je bent niet direct een bodybuilder als je met halters in de weer bent. Je bent tenslotte in de sportschool om aan je gezondheid werken, meer kracht te krijgen en een betere conditie. Waarom dan blijven trainen met de fitnessapparaten en niet met losse gewichten? De marketingstrategie heeft perfect uitgepakt voor de makers van fitnessapparaten en diverse sportscholen. Er hoeft weinig aandacht besteed te worden aan mensen die trainen op fitnessapparaten en de sporters zelf denken heel goed bezig te zijn. Dat zijn ze ook wel, maar in dezelfde tijd kan het nog zo veel beter. Miljoenen mensen gaan tegenwoordig naar de sportschool, maar zonder het resultaat waar de mensen daadwerkelijk beter van worden. Bewustwording van beter trainen is de eerste stap. Mensen moeten uit hun comfortzone gehaald worden. Ook een 65+er kan trainen met losse gewichten. Juist voor deze doelgroep is het belangrijk om over functionele kracht en balans te beschikken om beter om te kunnen gaan met het ouder worden van het lichaam. Dit zal je echter alleen met het trainen met losse gewichten voor elkaar krijgen. Apparaten of losse gewichten? Ik denk dat het antwoord inmiddels wel duidelijk is.

Afbeelding: ARC Equipment en Jerryonlife Creative Commons License

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...