Tegelijk spiermassa opbouwen en vet verliezen

De meeste mensen die beginnen met fitness en krachttraining willen spieren opbouwen en vet verliezen. Aangezien overgewicht een groot probleem is in ons land hebben veel nieuwe mensen in de sportschool last van overgewicht. Ook de fitnessbaas heeft vaak mensen begeleid die deze 2 doelen voor zichzelf hadden gesteld. Kun je eigenlijk tegelijk spiermassa opbouwen en vet verliezen?

Nee!

Calorieoverschot versus calorietekort

Heel simpel gezegd wil je aan de ene kant in gewicht aankomen, oftewel het opbouwen van spieren, en aan de andere kant wil je gewicht verliezen, namelijk vet. Voor het opbouwen van spieren is een calorie overschot nodig, oftewel je moet meer calorieën binnenkrijgen dan je lichaam verbruikt. Voor afvallen, oftewel vet verliezen, is een calorietekort nodig. Je moet minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt. Tegelijk een calorieoverschot en een calorietekort is natuurlijk niet mogelijk. De juiste voeding en calorie inname is een belangrijk onderdeel van resultaten behalen met krachttraining en fitness. Je kunt jaren naar de sportschool gaan en flink trainen, maar als je niet zorgt voor een calorieoverschot (bij spieren opbouwen) of een calorietekort (bij vet verliezen) heb je feitelijk jaren voor niks getraind. Natuurlijk, bewegen is altijd gezond, maar je wilt sporten voor resultaat. Zonder de juiste voeding blijf je vrijwel zonder resultaat zitten in zowel spiermassa opbouwen en vet verliezen.

Tegelijk spiermassa opbouwen en vet verliezen niet mogelijk, maar…

Toch zit er een “maar” aan het verhaal over spiermassa opbouwen en vet verliezen. In een bepaald geval is het namelijk wel mogelijk om vet te verliezen en spieren op te bouwen, alhoewel in beperkte mate. Beginnende fitnessbazen en krachtsporters kunnen wel degelijk vet verliezen en tegelijk een beetje spiermassa opbouwen, mits er vlak onder het onderhoud gegeten wordt. Een veelgebruikte term hiervoor is “beginnergains”. Ongetrainde mensen hebben vaak zwakke spieren waar nog potentie in zit. Vergelijk het met een glas water dat halfvol is, het niveau waar jouw spieren zich op dat moment op bevinden. Je kunt de huidige potentie van de spieren versterken totdat het glas vol is. Is het glas eenmaal vol? Dan zul je niet meer spiermassa aankomen, omdat je lichaam zich nog in een negatieve energiebalans bevindt. Je eet minder calorieën dan nodig om vet te verliezen en kunt het potentie van je spiermassa verhogen tot het glas vol is. Dit zal echter na enkele maanden stoppen. Het glas zit vol. Wil je daarna je spiermassa echt vergroten, oftewel een “groter glas” met water krijgen? Dan zul je echt naar een calorie overschot toe moeten. En bij een calorie overschot voor het opbouwen van spiermassa zul je geen vet meer verliezen. Na enkele maanden is tegelijk spiermassa opbouwen en vet verliezen niet meer mogelijk.

Kies tussen bulken of cutten

In feite zul je een keuze moeten maken tussen spiermassa opbouwen en vet verliezen. Wat wil je eerst? Wil je eerst vet verliezen? Of wil je eerst spiermassa opbouwen? In feite hangt dit af van het type lichaam dat je hebt, alhoewel het in de basis natuurlijk een persoonlijke keuze blijft. Heb je veel overgewicht? Overweeg dan om eerst vet te verbranden en te zorgen voor een klein calorietekort. Je zult de eerste maanden een klein beetje spieren opbouwen (beginnergains). Daarna niet meer door het calorietekort. Heb je slechts een klein buikje of wat vet op de billen? Dan kun je overwegen om eerst spiermassa op te bouwen. Spiermassa opbouwen en vet verliezen zul je vervolgens om en om moeten doen. In de fitnesswereld wordt dit bulken en cutten genoemd. Bij het bulken zorg je voor een klein calorie overschot in combinatie met trainen om spiermassa op te bouwen. Bij het opbouwen van spiermassa zul je ook altijd wat vet er bij krijgen. Na een periode van bulken ga je voor het cutten. Bij het cutten zorg je voor een klein calorietekort en blijf je ook trainen. Zo zul je het vetweefsel weer laten verdwijnen. In de fase van het cutten bouw je geen spieren op, maar doordat je vet gaat verliezen zijn je opgebouwde spieren van het bulken beter zichtbaar. Blijf er goed bij trainen en eten, en zorg voor voldoende eiwitten om je opgebouwde spiermassa zoveel mogelijk te behouden. Anders heb je alles voor niets gedaan. Gevorderde fitnessers en bodybuilders zitten altijd in een bulkfase of in een cutfase om resultaat te kunnen bereiken.

Vet omzetten in spieren

Een vraag die ik vaak heb gehoord van beginnende sporters is: “Ik wil graag mijn vet omzetten in spieren”. Klinkt hartstikke leuk, en als dat zou kunnen zou het een uitkomst voor veel mensen zijn. Het zijn echter 2 verschillende soorten weefsels. Vet kan niet omgezet worden in spieren, net als dat een kat niet in een hond omgezet kan worden of een banaan geen peer kan worden. Vet omzetten in spieren is helaas niet mogelijk. Je zult moeten bulken en cutten, oftewel om en om zorgen voor een calorieoverschot of een calorietekort in combinatie met trainen om spieren te ontwikkelen of juist vet te verliezen.

Beginnergains als enige mogelijk

Concluderend kunnen we zeggen dat enkel beginnende sporters tegelijk spiermassa opbouwen en vet verliezen, de zogenaamde beginnergains. Ben je eenmaal een paar maanden onderweg, dan is dit simpelweg onmogelijk. Een calorietekort en een calorieoverschot tegelijk zijn niet mogelijk. Kies daarom tussen bulken en cutten. Veel overgewicht? Begin dan met cutten. Klein buikje? Start met bulken. Mensen met ondergewicht moeten altijd starten met bulken. Zorgen voor nog meer ondergewicht moet je nooit willen.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...