Trainen met battle ropes: iets voor jou?

Je komt ze steeds vaker in de sportschool tegen, de zogenaamde battle ropes. Een zwaar en lang touw dat in het midden verankerd zit. Beide uiteinden pak je vervolgens vast in beide handen. Een battle rope staat garant voor een zeer zware conditionele training, waarbij ook je spieren er flink van langs zullen krijgen.

Wat kun je met battle ropes?

Een battle rope is vooral goed voor het trainen van de core, de schouders en de armen, maar kunnen ook voor vele andere spieren van het lichaam gebruikt worden. Aangezien je in beide handen een uiteinde van het touw vast zult hebben, kun je links en rechts onafhankelijk van elkaar trainen, zodat er geen krachtsverschil in het lichaam op zal treden. Je bent daarnaast niet perse gebonden aan een sportschool. Je kunt ook een battle rope voor thuis aanschaffen en in de tuin aan de slag gaan.

Veel mensen gebruiken battle ropes aan het einde van de training, om de spieren even helemaal uit te putten en om ook stevig aan de conditie te werken. Vergis je niet, trainen met deze touwen is ontzettend zwaar. Een ongeoefende sporter zal het nog geen minuut volhouden. Ook voor getrainde sporters is het trainen met de battle ropes een hele opgave.

High Intensity Interval Training met battle ropes

Je kunt de touwen daarom ook uitstekend gebruiken voor een HIIT-training. Door middel van interval, bijvoorbeeld 30 seconden voluit en dan weer 30 seconden relatieve rust, en dit enkele keren herhalend, geef je jezelf een uitstekende conditionele training, waarbij jouw spieren het ook flink te verduren krijgen. Een effectieve HIIT-training met de battle ropes zal erg veel calorieën verbranden en is een veel beter alternatief dan een uur lang op de crosstrainer of loopband staan.

Trainen met de battle ropes

De standaard oefening waar iedereen mee hoort te beginnen zijn de ‘Waves’. Hiermee pak je beide uiteinden van de touwen vast en begin je de touwen afwisselend links en rechts van boven naar beneden te slaan.

Er zijn tientallen verschillende oefeningen te bedenken met dit sterke touw. In de onderstaande video van Adrian Bryant zie je de 12 beste battle rope-oefeningen.

Battle rope kopen

Wil je zelf aan de slag met battle ropes? Je hoeft er niet voor naar de sportschool. Een ideaal touw voor beginners is ongeveer 15 meter lang en rond de 4 centimeter dik. Een aanrader is de ATX Power Rope. Hoe korter het touw, hoe dichter bij het ankerpunt je zult trainen. Hiermee wordt de training zwaarder. Voor gevorderden is een touw van 10 meter lang aan te raden. Tevens geldt, hoe zwaarder het touw, hoe uitdagender de training.

battle rope kopen

Train jij al met battle ropes? Vertel ons je favoriete oefeningen in de reacties!

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...