Veilig fitnessen

Fitness is een veilige sport, maar je moet je wel aan enkele regels houden om het veilig te houden. Niet alleen op het gebied van blessures, maar ook voor de veiligheid in de sportschool. Als je je aan deze regels houdt kun je veilig fitnessen. Dat wil niet zeggen dat er geen blessures of ongelukjes kunnen gebeuren, maar je zal de kans erop wel doen verminderen.

Gebruik de juiste techniek

Veilig fitnessen regel nummer 1: gebruik de juiste techniek. Doe je een oefening voor het eerst? Een goede sportschool heeft ervaren fitnesstrainers rondlopen. Vraag ze om je te helpen de juiste techniek te leren. Eén keer trainen met een verkeerde houding zal je over het algemeen niet heel veel kwaads kunnen doen, maar elke week opnieuw je lichaam verkeerd belasten en je kans op blessures zullen flink toenemen. Hoe meer gewicht je tilt met een verkeerde houding, hoe eerder het mis gaat. Veilig fitnessen begint met de juiste techniek en vergeet de ademhaling niet. Het moment van belasten is uitademen! Een nadeel van veel fitnessketens is dat niet alle fitnesstrainers weten hoe je moet squatten of een goede deadlift moet uitvoeren. Kan een fitnesstrainer je niet helpen? Vraag dan een andere sporter in de sportschool die ervaring heeft met deze oefeningen. Is er niemand die je kan helpen? Overweeg dan een andere sportschool.

Vergeet niet je rust te pakken

Wat de fitnessbaas helaas veel te vaak ziet gebeuren zijn de mensen die elke dag dezelfde spiergroep trainen. Zo sprak ik eens een puber die voor de 4e achteréénvolgende dag zijn borst en biceps aan het trainen was. De kans op overbelasting is op deze manier levensgroot. Het trainen van je spieren is niets anders dan ze steeds een beetje kapot te maken. Door deze belasting ontstaan er kleine haarscheurtjes in de spieren. Tijdens je rust worden deze haarscheurtjes genezen en komt er een extra laagje bovenop. Dat is dé manier van het lichaam om zich de volgende keer hierop voor te bereiden. Wat die puber echter deed was het alleen maar kapot maken, zonder te genezen. Dit is absoluut niet veilig fitnessen! Het kost zeker 48 uur na een training van een bepaalde spiergroep voordat deze genezen is. In het begin van je fitnesscarrière duurt het vaak nog langer om te genezen, doordat je pezen in het begin meer hersteltijd nodig hebben. Daarom moet je ook voorzichtig opbouwen qua gewicht. Na enkele weken gewenning zou het met 48 uur rust prima moeten kunnen. Ga je echter elke training squatten, deadliften, bench pressen en andere zware compound oefeningen doen dan zal 48 uur bij veel mensen niet voldoende rust zijn. Het is van belang om goed naar je lichaam te luisteren. Onthoud dat spieren groeien in rust, niet tijdens het trainen!

Veel gewicht? Vraag iemand te spotten!

Je hebt apparatuur met de bijbehorende safety bars, die als het ware een schild vormen tussen het gewicht en jezelf. Gaat het fout en laat je het gewicht vallen? Dan valt het tenminste niet op jou. In veel sportscholen zijn er geen safety bars, wat veilig fitnessen niet ten goede komt. Dit is met name een probleem bij het bench pressen. Ben je zwaar aan het trainen en houd je het gewicht niet? Dan valt het op jou. Dat dit gevaarlijke situaties oplevert lijkt me duidelijk. Vraag in dat geval een spotter. Een spotter ondersteunt de krachtsporter tijdens het uitvoeren van de oefening en is vooral op het gebied van de veiligheid onmisbaar. Zo kan jij je grenzen verleggen en toch veilig trainen. Maak vooraf duidelijke afspraken over het aantal herhalingen wat je wilt uitvoeren en vanaf welk moment de spotter moet meehelpen. Een goede spotter zorgt ervoor dat het gewicht niet op jou kan vallen als het fout gaat.

In het onderstaande filmpje vertrouwt de krachtsporter op de safety bars. Echter is dit apparaat niet van goede kwaliteit. Doordat er aan de achterkant ruimte tussen zit, kan het gewicht alsnog vallen. Gelukkig kan hij zichzelf nog redden, maar het is geen pretje met zoveel gewicht op je hals. Alleen bench pressen met zoveel gewicht is daarom niet aan te raden. Als het fout gaat, en je kunt jezelf niet bevrijden, heb je een groot probleem. Vraag altijd iemand om te spotten!

Vergeet de sluiters niet

Een veelgemaakte fout is het vergeten van de sluiters op de halterstangen. Sluiters, ook wel klemmen genoemd, zijn essentieel bij veilig fitnessen. Even uit balans of de stang verkeerd terugleggen en de schijven vallen aan één kant van de stang af. Gevolg is dat al het gewicht de andere kant op valt en het daar ook fout gaat. Een mooi filmpje van dit voorbeeld is de squat fail hieronder. Sommige krachtsporters trainen bewust zonder sluiters, zodat het gewicht eraf kan glijden als het fout gaat. Dat is een vreemde redenatie. Je hebt altijd een mindere balans, doordat de gewichten kunnen schuiven. Voor veilig fitnessen gebruik je daarom sluiters én een spotter.

In het onderstaande filmpje kun je zien wat er gebeurd als je geen halter sluiters of halter klemmen gebruikt.

Veilig fitnessen heb je zelf in de hand

Er is altijd een kans op blessures of ongelukjes. Door de regels van veilig fitnessen in acht te nemen verklein je de kans aanzienlijk. Zorg altijd voor een correcte houding en de juiste techniek. Neem daarnaast voldoende rust na een training. Ben je zwaar aan het trainen? Vraag altijd een spotter om ongelukken te voorkomen en vergeet de haltersluiters niet.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...