Wat zijn de core muscles?

De “core muscles”. Je hoort steeds vaker over deze “kernspieren”. In de sportschool, in tijdschriften, online en in de media. Iedereen heeft het over de core muscles en core stability. Klinkt allemaal leuk en aardig, maar wat zijn je kernspieren nou eigenlijk? En waarom zijn ze zo belangrijk? We vertellen je in dit artikel wat je core muscles precies zijn en waarom ook jij over een sterke core wil beschikken.

Wat zijn de core muscles?

De core muscles zijn de spieren in de buik, de (onder-)rug, de billen en de heupflexoren, feitelijk de rompspieren. Sterke kernspieren zijn erg belangrijk voor ons lichaam, niet alleen als je dagelijks met krachttraining bezig bent, maar juist ook voor mensen die weinig lichaamsbeweging krijgen. Sterke kernspieren kunnen namelijk veel lichamelijke klachten voorkomen. Ze zorgen voor een goede houding en kunnen rugklachten voorkomen. Veel rugproblemen worden veroorzaakt door zwakke spieren, waardoor men een verkeerde houding aanneemt. De core muscles ondersteunen ons tijdens vrijwel alle soorten bewegingen. Het is als het ware het “hart” van onze bewegingen. Alhoewel niet iedereen dezelfde definitie van core muscles aanhoudt, kunnen we concluderen dat het in ieder geval om de volgende spieren gaat.

Core muscles lijst

  • Buikspieren (transversus abdominus, rectus abdominus, obliquus internus én externus abdominus)
  • Rugspieren (erector spinae, multifidus, latissimus dorsi, quadratus lumborum, paraspinale musculatuur)
  • Heupspieren (psoas major en iliacus, samen ook wel iliopsoas genoemd, tensor fasciae latae)
  • Bilspieren (gluteus maximus, gluteus medius en gluteus minimus)

Sommige lijsten voegen ook de hamstrings toe, of spieren gelegen boven de buikspieren in de buurt van de borst en ribben. De bovenstaande lijst zijn de kernspieren van ons lichaam en dienen dan ook evenredig getraind te worden. Train je wel je buikspieren om een sixpack te krijgen? Maar train je niet de tegenovergestelde rugspieren? Erg bevorderlijk voor je houding zal dit niet zijn.

Waarom moet je de core muscles trainen?

Sterke core muscles versterken je romp, van waaruit alle bewegingen starten. Het verbetert je houding en voorkomt rugproblemen. Blessures kunnen worden voorkomen en je wervelkolom zal minder druk te verduren krijgen, wat rugklachten kan voorkomen. Je lichaam wordt flexibeler en sterker, waardoor bewegen gemakkelijker wordt. Zowel mannen als vrouwen profiteren van sterke core muscles. Binnenkort komt de fitnessbaas met een artikel over oefeningen om de core muscles te versterken.

Foto: Resized under the Creative Commons license. Calibe Thompson.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...