10 tips om met een gezonde leefstijl te starten

Vandaag de dag worden veel mensen bewuster van een gezonde leefstijl. Pure producten worden meer verkocht, superfoods zijn nog altijd in opkomst en ook biologisch vlees wordt meer gegeten in tegenstelling tot de plofkip en de kiloknaller. Bewerkte producten in de supermarkt zijn gemakkelijk om snel het avondeten op tafel te zetten, maar qua gezondheid laten ze veel te wensen over. Het zit bomvol suiker, zout en e-nummers. Pure producten zijn onbewerkt en zitten boordevol essentiële voedingsstoffen. Niet alleen op het gebied van voeding kun je zaken veranderen, ook op het gebied van beweging en je mindset kun je winst gaan boeken. De fitnessbaas geeft je 10 tips om met een gezonde leefstijl te starten.

Gezonde leefstijl tips bij bewegen

  1. Meer bewegen
    Een cliché? Waarschijnlijk wel, maar zeker heel nuttig voor een gezonde leefstijl. Toch hoeft meer bewegen niet meteen te betekenen dat je meer moet gaan sporten. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) adviseert om dagelijks 30 minuten te bewegen. Dat kan natuurlijk sport zijn, maar ook wandelen of fietsen. Pak eens wat vaker de fiets dan de auto. Heb je een lift of roltrap op het werk? Pak de trap. Lunchpauze? Ga wandelen. Je kunt er ook aan denken een hond te nemen. Het is wetenschappelijk bewezen dat hondenbezitters langer leven dan mensen zonder hond. Een hond moet een paar keer per dag eruit, dus zo pak je meteen ook je dagelijkse dosis beweging. Naast meer beweging kun je natuurlijk ook gaan sporten!
  2. Zorg voor meer spiermassa
    Iedereen heeft baat bij meer spiermassa in het dagelijks leven en het past ook in een gezonde leefstijl. Niet alleen is het gemakkelijker om een boodschappentas te dragen, ook zorgt het voor een sneller metabolisme. Spiermassa in stand houden vraagt van het lichaam meer calorieën als energie dan het in stand houden van vet. Meer spiermassa kan dus helpen om vet te verliezen. Je wordt niet alleen sterker, op termijn kun je ook nog eens prima afslanken met meer spiermassa.
  3. Geef je stofwisseling een goede start
    ’s Morgens uit bed komen en jezelf in de auto naar het werk brengen, waar je vervolgens de hele dag aan een bureau gekluisterd zit, is geen goede start voor het lichaam. Geef je stofwisseling een boost door ’s morgens enkele oefeningen te doen. Laat je hartslag even flink stijgen door bijvoorbeeld enkele yoga oefeningen, een fikse wandeling of simpelweg sporten voor je werk. Je stofwisseling werkt de rest van de dag goed door, waardoor je de hele dag meer calorieën zult verbranden dan zonder de beweging in de ochtend.
  4. Minder suiker eten
    Tegenwoordig wordt overal suiker in gestopt. Niet alleen in pakjes, zakjes en doosjes in de supermarkt, maar zelfs in kipfilet voor op brood en voorverpakte sla. Alhoewel suiker opzich niet heel slecht is, eten wij er veel te veel van. Het zijn lege calorieën, zonder vitaminen en mineralen. Dat er suiker in koekjes en snoep zit is voor iedereen bekend, maar dat het tegenwoordig overal in gestopt wordt is één van de verklaringen waarom obesitas in de Westerse wereld zo’n groot probleem aan het worden is. Kies daarom voor pure producten. Leer de voedingswaardetabel kennen, die verplicht is in Nederland op producten, en bekijk hoeveel suiker er in zit. Minder suiker eten past zeer goed in een gezonde leefstijl.
  5. Weet wat je eet
    Naast minder suiker eten is het sowieso belangrijk om te weten wat je eet. Verdiep je in de voedingswaardetabel en leer het te lezen. Hierop staat aangegeven welke ingrediënten er allemaal in een product zitten. Kijk niet alleen naar suiker, maar ook naar zout (natrium) en e-nummers. Alhoewel niet alle e-nummers slecht zijn, zitten er een hoop tussen die ik liever zou vermijden. Verdiep jezelf in eiwitten, koolhydraten en vetten en in vitaminen en mineralen. Stop niet alles zonder vragen in je mond, maar weet wat je eet.
  6. Stop met diëten
    Veel diëten vertellen je om bepaalde gezonde producten te vermijden. Er zijn diëten waar je geen koolhydraten mag eten en diëten waar je geen vet mag eten. Ook is er het eiwitdieet, waar je alleen maar eiwit naar binnen mag werken. Stop hier mee! Eiwitten, koolhydraten en vetten zijn alle drie nodig voor ons lichaam. We hebben ze nodig. Stop ook met een crashdieet. Je zult snel afvallen, maar zodra je weer normaal gaat eten vliegen de kilo’s er weer aan. Een gezonde leefstijl draait om bewust eten. Weet wat je eet. Eet gezonde dingen en dan is het ook niet erg om af en toe te zondigen. Je kunt prima gewicht verliezen met een bewuste keuze in voeding, zonder jezelf veel beperkingen op te hoeven leggen.
  7.  Eet minder brood
    Nederland is een broodland bij uitstek. We ontbijten met brood en lunchen met brood. Heb je tussendoor nog honger? Ik hoor het mijn moeder nog zeggen: “Pak gewoon even een boterham”. Mensen met een zwaar fysiek beroep kunnen die hoeveelheid koolhydraten prima aan. Het levert ze de gehele dag energie. Verreweg de meeste mensen zitten achter een bureau. Waarom dan toch die lading koolhydraten naar binnen werken? We zijn toch niet, zoals honderd jaar geleden, allemaal zwaar fysieke arbeid aan het verrichten? Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die veel brood eten (bij een niet-lichamelijk beroep) een grotere kans hebben op overgewicht. Minder dus met de koolhydraten en eet meer eiwitten en gezonde vetten. Brood is zeker niet slecht, maar absoluut niet nodig in grote hoeveelheden.
  8. Drink voldoende water
    In principe heeft je lichaam geen ander vocht nodig dan water. Gooi de limonade weg en drink water, veel water! Water reinigt het lichaam en werkt als transportsysteem voor voedingsstoffen. Water is ook belangrijk voor de spijsvertering. Aangeraden wordt minimaal 1,5 liter wat per dag te drinken. Zelf houd ik 2 liter water per dag aan. Overdrijf het niet. Teveel water is juist slecht voor je. Water bevat geen calorieën en past dus prima in een gezonde leefstijl.
  9. Stel doelen en meet je progressie
    Wil je bijvoorbeeld 10 kilo afvallen? Noteer je begingewicht. Alleen gewicht is echter niet voldoende. Meet ook de omtrek van je buik of heupen en maak een beginfoto. Elke week dit ritueel herhalen en opschrijven. Aan de hand van je progressie kun je zien hoe goed je bezig bent. Je foto’s zijn leuk om te bewaren, zodat je de weg naar een gezonde leefstijl van begin tot eind kunt bekijken.
  10. Doe het samen!
    Een gezonde leefstijl nastreven is een goed begin op weg naar een gezonde lichaam en geest. Heb je soms wat motivatiedipjes en vind je die zak chips toch echt onweerstaanbaar? Doe het samen met je partner of vrienden! Door samen een gezonde leefstijl na te streven help je elkaar bij de moeilijke momenten. Een motivatiedipje is heel normaal, maar door er over te praten kun je elkaar blijven motiveren. Wie weet verlies je samen de overtollige kilo’s!

Deze tips brengen je goed op weg naar een gezonde leefstijl. Het is niet erg als een aantal van deze tips niet haalbaar zijn. Als je al enkele tips in de praktijk hebt gebracht ben je al goed bezig. Elke tip nastreven is mooi meegenomen op weg naar een gezonde leefstijl!

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...