Kunnen we nog rood vlees eten?

Afgelopen maand kwam de Gezondheidsraad met nieuwe adviezen over voeding in de “Richtlijnen Goede Voeding 2015“. Eén van deze adviezen ging over het matigen met het eten van rood vlees en bewerkt vlees. In dit artikel duiken we dieper in op deze richtlijn van de Gezondheidsraad. Hoe zit het nu echt?

Hoe luidt de aanbeveling over rood vlees eten?

In het advies van de Gezondheidsraad kwam naar voren dat we niet meer dan 500 gram rood vlees per week mogen eten. Structureel meer dan 500 gram rood vlees eten zou kunnen leiden tot een hogere kans op darmkanker. Eet je minder dan 500 gram rood vlees per week? Dan verminder je de kans op darmkanker met 30 procent. Als je dit zo leest, dan lijkt het zeker de moeite waard om hier op te gaan letten. Wat valt er allemaal onder rood vlees? Eigenlijk vrijwel alles, behalve gevogelte. Rundvlees, varkensvlees, schapenvlees en wild als hert of zwijn valt allemaal onder rood vlees. De aanbeveling geldt niet voor gevogelte als kip, kalkoen, eend, fazant, gans of aanverwant vlees. Dit wordt ook wel wit vlees genoemd. Daarnaast was er ook een richtlijn over bewerkt vlees. Bewerkt vlees zou nog slechter zijn dan rood vlees, waarbij het risico op darmkanker nog hoger ligt. Alhoewel dit vaak over rood vlees gaat, kan ook wit vlees onder bewerkt vlees vallen. Is er iets gebeurd met het vlees? Is er zout aan toegevoegd? Gedroogd? Of is er iets anders mee gedaan om het een langere houdbaarheidsdatum te geven? Dan is het bewerkt vlees. Door dit proces ontstaan er schadelijke stoffen in het vlees. Kipfilet wat gerookt is, alhoewel wit vlees, valt toch onder bewerkt vlees door het rookproces. In de supermarkt is vrijwel alleen bewerkt vlees te vinden. Nagenoeg alle vleeswaren zijn bewerkt, terwijl ook de stukjes vlees voor bij het avondeten vrijwel altijd bewerkt zijn.

Wat zijn de risico’s van het eten van rood vlees?

De Gezondheidsraad heeft geconcludeerd dat er een aannemelijk verband is tussen het eten van rood vlees en bewerkt vlees en een hoger risico op darmkanker, longkanker, diabetes en een beroerte. Dit verband is bij het eten van bewerkt vlees sterker dan bij het eten van rood vlees. In het onderzoek kwam ook de gemiddelde consumptie van de Nederlander naar voren. Mannen eten gemiddeld 105 gram rood vlees en 55 gram bewerkt vlees per dag. Vrouwen eten minder vlees. Daar ligt de gemiddelde dagelijkse consumptie op 65 gram rood vlees en 35 gram bewerkt vlees per dag. Klinkt heftig, niet? Toch zwakt de Gezondheidsraad deze stelling weer iets af in de slotbeschouwing van het onderzoek. Hier wordt gesteld dat het wetenschappelijk bewijs bij het eten van vlees minder sterk is dan bij het advies over de gezondheidseffecten van plantaardige producten. Men vindt het “aannemelijk” dat minder vlees eten beter is voor de gezondheid. Wel stelt men dat vooral mannen teveel rood vlees en bewerkt vlees eten. Dit ligt op een zodanig niveau dat het geassocieerd kan worden met een hoger risico op chronische ziekten.

Risico’s volgens het Voedingscentrum

Laten we het advies over rood vlees en bewerkt vlees nog eens bekijken. Ook het Voedingscentrum hanteert een advies omtrent het eten van vlees. Ik ben het lang niet altijd eens met het Voedingscentrum, maar in dit geval kan ik er weinig tegenin brengen. Zij stellen dat het eten van meer dan 50 gram bewerkt vlees per dag een 18% hoger risico geeft op darmkanker. Klinkt als een behoorlijk risico, nietwaar? Toch moet je dit in verhouding zien. Alhoewel je een 18% hoger risico loopt, valt het in verhouding heel erg mee. In plaats van 6 op de 100 mensen die darmkanker krijgen in het leven, oftewel 6% kans, gaat het nu om 7 op de 100 mensen. Door teveel bewerkt vlees te eten stijgt het risico dat je in je leven met darmkanker geconfronteerd wordt dus met 1% naar 7% kans op deze ziekte.

Bijna al ons vlees is bewerkt

Dat wij in Nederland, en dan met name mannen, teveel vlees eten ben ik het mee eens. Dat er een hoger risico is op op ziektes als darmkanker zal ongetwijfeld waar zijn, daar ben ik niet deskundig genoeg voor om hier over te twijfelen. Als je alles in verhouding ziet valt het risico echter mee. Ja, er is een hoger risico op verschillende ziektes als je teveel rood en bewerkt vlees eet, maar als consument ontkom je er vrijwel niet aan. Alle vleeswaren zijn bewerkt. Ik heb mijn best gedaan om onbewerkte vleeswaren te vinden. Ik vond alleen rosbief, waarbij er niets anders vermeld stond op de ingrediëntenlijst dan rundvlees. Alle biologische vleeswaren waren ook bewerkt. Hetzelfde geldt voor vlees bij het avondeten. Deze waren in de supermarkt stuk-voor-stuk bewerkt. Bij sommige slagers echter is niet alle vlees bewerkt, maar hiervoor moet je wel een slager zoeken die zelf slacht, geen slager die alle vlees van de groothandel krijgt. En zelfs dan heb je geen garanties dat de slager het vlees niet bewerkt heeft.

Wat kun je nog eten?

Naast deze richtlijn over bewerkt vlees en rood vlees eten, staan er verschillende andere nieuwe richtlijnen omtrent voeding in het onderzoek. Daarnaast krijgen we wekelijks nieuwe informatie naar ons hoofd geslingerd van de media over wat we wel kunnen eten en wat we niet meer moeten eten. Het is dan ook logisch dat je door de bomen door het bos niet meer ziet. Want wat kun je vandaag de dag nog eten? Wat betreft vlees is matigen absoluut geen slecht idee. De richtlijn van maximaal 500 gram rood vlees per week is absoluut een goede richtlijn om je aan te houden. Eet daarnaast ook wit vlees als kip en gevogelte. Vette vis is daarnaast ook hartstikke gezond en een goede vervanger voor vlees. We ontkomen simpelweg niet aan bewerkt vlees, zo is de hele markt nu eenmaal ingericht. Eet je een paar dagen in de week geen vlees? Ook dat is helemaal niet erg. We eten teveel vlees als consument zijnde. Er is een hoger risico op ziektes, maar in verhouding gaat dit slechts om een klein hoger percentage. Teveel water drinken is ook slecht, net als teveel spinazie eten. Overal waar je teveel van neemt is slecht voor je. Wees bewust van een klein hoger risico als je teveel rood vlees eet, en probeer te minderen met bewerkt vlees. Geniet voor de rest vooral van je biefstuk!

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...