Niet stilzitten bij zittend werk

We weten allemaal dat bewegen beter voor de gezondheid is dan zitten. Inactieve mensen hebben een grotere kans op ziektes, dan mensen die dagelijks voldoende bewegen. Soms ontkom je er echter niet aan om steeds te zitten. Veel beroepen vereisen dat we zittend werk verrichten. ’s Avonds kruipen we vervolgens lekker voor de tv of computer om goed te kunnen ontspannen. Ook al houden we ons aan de norm voor gezond bewegen, 30 minuten per dag, dan nog is teveel zitten erg slecht voor de gezondheid en is de 30 minuten beweging per dag zeker niet voldoende. Uitzonderingen daargelaten brengen we de meeste tijd simpelweg zittend door. Er is echter een klein lichtpuntje. Lange tijd werd gedacht dat zittend werk erg slecht voor de gezondheid was. Nieuw onderzoek laat zien dat zittend werk nog steeds niet erg goed is, maar niet zo slecht als we eerder dachten mits je blijft bewegen op je stoel.

Zit niet stil bij zittend werk

Onderzoekers van de University College London en de University of Leeds hebben onderzoek gedaan naar de effecten van zittend werk in combinatie met teveel stilzitten. Alhoewel ze onderschrijven dat teveel stilzitten slecht is voor de gezondheid, kun je de effecten hiervan beperken door niet stil te zitten bij zittend werk. Klinkt gek? We leggen het uit. Heb jij een baan waar je de hele dag zit? Als je in een groot bedrijf werkt heb je ongetwijfeld wel eens met een preventiemedewerker te maken gehad. Deze stelt je bureaustoel op de juiste wijze af en geeft tips over de juiste houding. Waarschijnlijk luidt het advies dat je elk uur minstens 10 minuten even moet gaan bewegen. Haal een bakje koffie of loop even naar een collega toe voor overleg. Rekken en strekken om de stijfheid uit de spieren te halen wordt ongetwijfeld als tip meegegeven, maar wees eens eerlijk? Niemand doet rek en strek oefeningen op de werkvloer. Alhoewel dit advies nog steeds van belang is lukt het niet altijd om je hier aan te houden. De onderzoekers komen daarom met het advies om niet stil te zitten als je zit. Hoe doe je dat dan?

Tips om te bewegen op je stoel

De beste tip is om simpelweg niet stil te zitten. Wissel regelmatig van houding op je stoel. Rek jezelf op je stoel uit, beweeg veel met je armen en wiebel met je benen. De onderzoekers zijn er achter gekomen dat simpelweg bewegen in je stoel voor een deel kan helpen om de schadelijke gevolgen van teveel zitten te beperken. Deze tips helpen niet alleen bij zittend werk, maar kun je ook gewoon thuis gebruiken. Hang je de hele avond voor de tv? Wissel van houding, zwaai met je armen en benen. Beweeg als je zit! Combineer deze tips met de tips om elk uur te bewegen en de schadelijke effecten van teveel zitten kunnen worden beperkt. Mooi meegenomen is dat actief zitten gelijk meer calorieën helpt verbranden dan stilzitten. Heb je echter de mogelijkheid, beweeg dan gewoon wat vaker.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...