Verlies meer gewicht door te slapen

Wil jij je lichaam optimaal ondersteunen tijdens het afvallen? Ga meer slapen! Slaap is essentieel voor de mens. Aanbevolen wordt minimaal 8 uur per dag te slapen, alhoewel dat per leeftijdscategorie verschillend is. Het gemiddelde in Nederland ligt op 7,4 uur. Veel mensen slapen hierdoor te weinig. Dit blijkt uit onderzoek van Prof. Dr. G.A. Kerkhof, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Ongeveer een derde van alle mensen in Nederland slaapt gemiddeld 6 uur per nacht. Jongeren hebben het vaakst een slaapstoornis. In de categorie 18 tot 20 jaar wordt 9 uur slaap per nacht aanbevolen. Het gemiddelde van deze groep ligt net iets boven de 7 uur. Een grote oorzaak hiervan is het gebruik van smartphones, tablets en laptops in bed. Ook mensen in een oudere leeftijdscategorie slapen te weinig. Te weinig slapen kan niet alleen een slaapstoornis en een grotere kans op medische aandoeningen opleveren, maar is ook funest voor gewichtsverlies. Voldoende slaap kan daarom goed bijdragen aan het afslanken. Verlies meer gewicht door te slapen!

Te weinig slaap leid tot een trage stofwisseling

Als we slapen is ons lichaam druk bezig om het voedsel van die dag te verteren. Te weinig slaap is van grote invloed op ons metabolisme (stofwisseling). Ons lichaam is gebouwd op activiteiten gedurende de dag en (gemiddeld) 8 uur slaap per nacht. Wanneer je te weinig slaapt raakt je stofwisseling in de war. Deze gaat langzamer werken. Als je wilt afvallen is een snelle stofwisseling van groot belang. Te weinig slapen zal dus leiden tot het verbranden van minder calorieën. Afvallen door te slapen is dus mogelijk door meer nachtrust te pakken, zodat je stofwisseling optimaal kan werken.

Minder energie en meer honger

Naast een tragere stofwisseling raakt je lichaam nog meer in de war van te weinig slaap. Dat je minder energie hebt als je weinig slaap hebt gehad weet iedereen. Doordat je minder energie hebt zul je minder snel gaan sporten. Een half uurtje hardlopen na een nacht zonder voldoende rust? Weinig kans dat je daar energie voor hebt. Je energiepeil speelt een grote rol als je niet lang genoeg in je bed hebt gelegen. Voldoende slaap zorgt voor meer energie, waardoor je eerder zult gaan sporten. Daarnaast blijkt uit een onderzoek van de universiteit in Leiden dat te weinig nachtrust zorgt voor meer honger. Je zult hoogstwaarschijnlijk meer eten als je te weinig nachtrust hebt gehad.

Verlies ook gewicht door meer te slapen

Natuurlijk zul je niet alleen afvallen door te slapen. Daarvoor is voldoende beweging en een gezond voedingspatroon ook van belang. De reden waarom we te weinig slapen zal voor iedereen anders zijn. Ons gejaagde leven anno 2015 zal hier ongetwijfeld een grote oorzaak van zijn, net als het gebruik van je smartphone of tablet in bed. Wil je afvallen is het echter van belang om voldoende te slapen. De stofwisseling werkt sneller. Je hebt gedurende de dag meer energie om te sporten en je hebt minder honger. Verlies meer gewicht door te slapen. Waar wacht je nog op? Snel naar bed toe!

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...