Geen tijd om te sporten

Veel mensen willen graag iets veranderen aan hun lichaam, maar de hoeveelheid beschikbare tijd wordt vaak aangegeven als excuus om niet te hoeven beginnen. De Fitnessbaas vertelt je in dit artikel waarom “Geen tijd om te sporten” een slecht excuus is. Iedereen heeft tijd om te sporten. Jij ook!

Geen tijd om te sporten is een slecht excuus

Een drukke baan, zorg voor de kinderen, het huishouden, eten op tafel zetten en de dag is alweer om. Hoe kun je dan nog tijd vrijmaken om te sporten? Het klinkt als een cliché, maar het gaat allemaal om prioriteiten. Een dag heeft 24 uur, waarvan je gemiddeld 8 uur slaapt. Werk je? Dat is nog eens 8 uur. Dan blijft er 8 uur over om te besteden zoals je wilt. Als je tijd hebt om tv te kijken, te gamen, muziek te luisteren of te Facebooken, hoezo heb je dan geen tijd om te sporten? Laten we eerlijk zijn. Geen tijd om te sporten is gewoon een slecht excuus voor “Ik heb geen zin om te sporten”. Ieder mens heeft 24 uur in een dag. Er zijn mensen met een veel drukker tijdsschema dan jij op een dag die ook tijd hebben om te sporten. Jij dus ook.

Meer bewegen in dezelfde tijd

Veel sportscholen hebben ruime openingstijden, waardoor je voor je werk, of pas ’s avonds laat prima kunt sporten. Of ga sporten in je pauze! Ik kan begrijpen dat je daar op die tijdstippen geen zin aan hebt, maar dat is weer een kwestie van prioriteiten stellen. Is een sportschool niks voor jou? Geen probleem. Je kunt ook thuis prima meer gaan bewegen. Zit je elke dag om 8 uur ’s avonds voor de buis voor het NOS Journaal of voor GTST? Waarom kijk je dat dan niet op de hometrainer? Je hoeft natuurlijk niet op de bank te zitten om iets op tv te kijken. Door het tv kijken direct te combineren met meer bewegen sla je 2 vliegen in 1 klap. Ook tijdens je ochtendroutine kun je snel even wat oefeningen toevoegen. Voor het douchen 20 keer opdrukken, 20 squats, 20 jumping-jacks en 20 sit-ups en je bent hooguit een paar minuten bezig. Toch heb je direct wat beweging gekregen om je stofwisseling ’s ochtends op gang te brengen. Pak wat vaker de fiets in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift, ravot wat vaker met de kinderen, ga buiten voetballen met je kinderen. Er zijn zoveel manieren om meer sport en beweging in je dagelijkse ritme te krijgen. Manieren die nauwelijks extra tijd kosten. Je hoeft niet perse naar de sportschool, zoals je ziet kun je ook op vele andere manieren meer beweging krijgen. Geen tijd om te sporten is een slecht excuus.

Beweeg voldoende en eet gezond voor resultaat

Veel mensen sporten om iets te veranderen aan hun lichaam. Het is vaak een hele stap om te beginnen en de resultaten komen langzaam. Je hebt ook geen overgewicht in 2 weken gekregen, dus het afvallen is ook een kwestie van een langere termijn. Sporten in de sportschool is niet noodzakelijk om de gewenste resultaten te halen. Je kunt ook simpelweg meer beweging in je dagelijkse routine aanbrengen. Nog belangrijker is echter het voedingspatroon. Stop met koek, snoep, gebak, chips en andere bewerkte snacks. Eet brood, aardappelen, groente, fruit, vlees, pasta en vis. Zoals altijd geldt ook bij deze gezonde producten dat je ze met mate moet eten. Teveel gezonde voeding eten zal ook overgewicht veroorzaken. Weet wat je eet en ga de macro’s tellen. Beweeg meer om je doelen te halen. Stop met slechte excuses als geen tijd om te sporten. Stel prioriteiten en ook jij kan je doelen halen.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...