Afvallen met minder koolhydraten

Nederland is een echt broodland. ’s Morgens bij het ontbijt werken we gemiddeld 2 sneetjes brood weg, terwijl we ook bij de lunch weer terugvallen op de boterham met kaas. Tijdens het avondeten eten we nog meer koolhydraten. Aardappels worden volop opgeschept, terwijl we andere dagen kiezen voor rijst of pasta. Tussendoor eten we een koekje, een zakje chips of snoep, ook allemaal koolhydraten. Koolhydraten geven ons energie en zijn tevens zeer belangrijk voor diverse lichaamsfuncties. Vroeger moesten we veel fysieke arbeid verrichten, waardoor er tevens veel energie nodig was. Tegenwoordig hebben veel mensen een zittend beroep. Toch blijven we ons lichaam volstoppen met koolhydraten voor energie dat we niet nodig hebben. De dagelijkse voeding van veel mensen bestaat voor meer dan 70% uit koolhydraten. De resterende 30% bestaat uit eiwitten en vetten. Alhoewel koolhydraten belangrijk zijn voor ons lichaam, maken deze hoeveelheden ons steeds dikker. Voor het afvallen is het dan ook een must om minder koolhydraten te eten. In dit artikel vertellen we je hoe het zover heeft kunnen komen en hoe we kunnen afvallen met minder koolhydraten.

Insulineresistentie

Koolhydraten worden in ons lichaam omgezet in suiker, oftewel glucose. Dit wordt opgenomen door insuline, wat door het lichaam wordt aangemaakt. Doordat we echter zoveel koolhydraten eten kan het lichaam deze hoeveelheid koolhydraten simpelweg niet goed verwerken. Hierdoor wordt het weggezet als lichaamsvet. Doordat we de afgelopen jaren zoveel koolhydraten zijn blijven eten is insulineresistentie een veel voorkomend probleem. Ons lichaam kan steeds minder goed omgaan met de grote hoeveelheid koolhydraten, waardoor het steeds sneller als vet wordt weggezet. Zo kan het gebeuren dat jij denkt goed te eten maar, door je slechte insulinehuishouding, toch niet zult afvallen. Vroeger at men vrijwel helemaal geen koolhydraten. Vlees, groente, fruit, noten en zaden vormden toen de hoofdmoot van onze voeding. Brood en pasta had men nog helemaal niet. Je zult merken dat afvallen met minder koolhydraten een stuk gemakkelijker gaat. Dit gaat vaak in tegen het advies van bepaalde dieetguru’s, waarbij nog steeds volop koolhydraten worden aangeraden. Ik zal je niets verbieden, maar wil je toch aanraden om het eens een week te proberen. Je zult zien dat afvallen met minder koolhydraten al na een paar dagen resultaat op de weegschaal zal opleveren.

Vroeger was “vet” het kwaad

Het is niet helemaal eerlijk om onszelf de schuld te geven. Verkeerde voorlichting en de voedingsindustrie hebben hier handig op ingespeeld. Vroeger werd vet gezien als het kwaad. We moesten vette producten gaan vermijden, omdat we er dik van zouden worden. In de jaren 70 werden we ook al steeds dikker en vet voedsel werd aangewezen als het kwaad. De voedingsproducenten haalden vervolgens vet uit de producten en promoten deze vervolgens met “o% vet” of “vetarm” als een zogenaamde gezonde variant. Om toch een goede smaak te behouden moesten er vervangende middelen aan de voeding worden toegevoegd. Dit werd suiker. Een verwarring die bij veel mensen nog steeds in het hoofd zit is dat vet in onze voeding als macro-nutriënt hetzelfde is als lichaamsvet. Dit is niet waar. Vet eten maakt je niet dik. Teveel eten dan je nodig hebt maakt je dik, waarbij het steeds vaker voorkomende insulineresistentie probleem ook niet bepaald bevorderlijk is voor gewichtsverlies. Sinds die periode van producten zonder vet zijn we niet massaal slanker geworden. Het vermijden van vet en het toevoegen van suiker heeft ons alleen maar dikker gemaakt. Suiker valt onder koolhydraten. Niet alleen koekjes en gebakjes bevatten suiker, maar zelfs producten als voorverpakte sla, vleeswaren als kip, brood en zuivelproducten zitten vandaag de dag boordevol toegevoegde suiker. Waarom? Enerzijds werkt het als conserveringsmiddel. Bacteriën groeien niet op suiker, waardoor producten langer houdbaar zijn. Anderzijds vanwege de smaak. We vinden producten met suiker nu eenmaal veel lekkerder. Deze worden beter verkocht dan producten zonder suiker, dus de voedingsindustrie zou wel gek zijn om geen suiker toe te voegen. We worden steeds dikker, diabetes komt veel vaker voor en ook hart- en vaatziekten zijn een groot probleem.

Afvallen met minder koolhydraten eten

Wil je afvallen, dan is minder koolhydraten eten en meer eiwitten en vetten aan je voedingsschema toevoegen een goede eerste stap. Volkoren brood is gezond, maar de aanbevolen 6 plakken brood is simpelweg veel teveel, helemaal omdat het gemiddelde brood in de supermarkt tevens voorzien is van een lading suiker. Andere voedselproducten kunnen prima brood vervangen om vezels, vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Dat geldt niet voor jodium, dat aan ons brood wordt toegevoegd door de bakkers. Hiervoor zul je vitaminepillen moeten slikken. Of je moet dagelijks een lading zeewier naar binnen willen werken. In andere producten komt jodium vrijwel niet voor. Het is voornamelijk belangrijk om te kiezen voor langzame koolhydraten en de snelle koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden. Koekjes, gebakjes en chips zijn lekker, maar helpen niet bepaald bij het afvallen. Een handig hulpmiddel hierbij is de glycemische index, die we de komende week uitgebreid zullen bespreken. Ontbijt bijvoorbeeld met melk en havermout. Kies dan wel voor een havermout zonder toegevoegde stoffen. Meestal geldt bij havermout. Hoe goedkoper het pak, hoe minder troep er in verwerkt zit. Dit kun je zelf checken door de voedingswaardetabel op het product te lezen. Bekende merken stoppen helaas te vaak suiker in de havermout. Voor het avondeten geldt dat die 4 aardappels absoluut teveel zijn. Groente moet het hoofdingrediënt zijn. Verdeel je bord in 4 kwarten. De helft is voor groente, terwijl het 3e en 4e kwart respectievelijk voor het stukje vlees en de aardappels over blijft. Tijdens de lunch kun je best eens kiezen voor een goed gevulde salade met kip en noten in plaats van 4 boterhammen.

Sla niet door

Sla niet door en vermijd koolhydraten helemaal. Dat is ook vrijwel onmogelijk met de massale toevoeging van suiker aan “gezonde” producten. Alhoewel een dieet als Paleo steeds populairder wordt, en voor veel mensen ook werkt, is het op de lange termijn voor veel mensen lastig om vol te houden. Kies in ieder geval altijd voor volkoren producten. Volkoren brood, rijst en pasta zijn al een heel stuk beter voor het lichaam dan de witte varianten. Aardappels zijn opzich prima, maar kijk ook eens naar de zoete aardappel of quinoa als variant op rijst. Eet minder koolhydraten en verhoog je inname van eiwitten en gezonde vetten. Je zult zien dat je prima kunt afvallen met minder koolhydraten, maar toch genoeg energie overhoudt voor de dagelijkse werkzaamheden. Pas je voeding met minder koolhydraten wel aan op je dagelijkse behoefte. Teveel eten maakt dikker, minder eten dan nodig laat je afvallen.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...