Afvallen met water drinken

Water drinken en afvallen. Het klinkt als een makkelijke manier om gewicht kwijt te raken, maar werkt het eigenlijk ook? Is het mogelijk om gewicht kwijt te raken door alleen meer water te drinken? De Fitnessbaas heeft het voor je uitgezocht in dit artikel over afvallen met water drinken.

Waarom is water gezond?

Water is niet alleen erg gezond voor ons lichaam, maar ook essentieel voor verschillende lichaamsfuncties. Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Alleen ons bloed bestaat al voor meer dan 90% uit water. Water speelt dan ook een grote rol bij de functie van ons bloed, om voedingsstoffen en zuurstof te vervoeren door ons lichaam. Onvoldoende water innemen zal zorgen voor dikker bloed, wat ernstige gevolgen voor ons lichaam heeft. Hiernaast helpt water ook voor het houden van gezonde gewrichten, reguleert het de lichaamstemperatuur, helpt het giftige stoffen uit te scheiden en is het gezond voor de huid.

Hoeveel water heeft ons lichaam nodig?

Al deze processen verbruiken natuurlijk water. Ons lichaam verbruikt dagelijks ongeveer 2,5 tot 3 liter water, ook door te zweten. Waarschijnlijk denk je nu: “Zoveel water? Maar dat krijg ik nooit binnen op een dag?” Dat valt heel erg mee. Je krijgt niet alleen water binnen door te drinken, maar ook door het eten van voedsel. Groente en fruit bevatten veel water en ook andere voedselproducten bestaan voor een groot deel uit water. Ook ons lichaam helpt mee door middel van chemische processen. Uiteindelijk blijft er ongeveer 1,5 liter water over wat we zelf binnen moeten krijgen door middel van drinken. Daarom geldt ook altijd het advies om minimaal 1,5 liter vocht binnen te krijgen op een dag. Niet alleen water drinken telt mee, maar ook frisdrank, thee en koffie, alhoewel water natuurlijk de gezondste keuze is.

Hoe kan ik nu afvallen met water drinken?

De afgelopen jaren zijn er verschillende onderzoeken geweest naar de effecten van water drinken en afvallen. Kun je afvallen met water drinken? Uit een onderzoek van Brenda Davy van de Virginia Tech in Blacksburg blijkt dat 2 glazen water drinken voor een maaltijd (ontbijt, lunch en diner) helpt bij het verliezen van gewicht. Tijdens het onderzoek werden mensen met overgewicht in twee verschillende groepen ingedeeld. De ene groep dronk 2 glazen water voor elke maaltijd. De andere groep dronk geen extra water voor de maaltijden. Beide groepen volgden een dieet van ongeveer 1500 calorieën per dag. Na 3 maanden bleek dat de groep mensen die water dronken 8 kilo waren afgevallen. De groep die geen water voor de maaltijd dronken waren 5,5 kilo afgevallen. Dit betekent dat de groep mensen die water dronken voor de maaltijd na 3 maanden 2,5 kilo meer was afgevallen.

Ander onderzoek

Een ander onderzoek over afvallen met water drinken komt van de universiteiten van Oxford en Birmingham. De opzet was hetzelfde. Mensen met overgewicht in 2 groepen. De ene groep dronk een halve liter water voor elke maaltijd. De andere groep dronk geen extra water. Alhoewel hier geen streng dieet werd gevolgd, was de groep die water dronk 2,4 kilo afgevallen na 3 maanden. De andere groep slechts 1,2 kilo. Ook hier blijkt dat afvallen met water drinken heel goed mogelijk is, maar hoe kan dit eigenlijk?

Waarom val je af met water drinken?

Beide onderzoeken zijn niet tot een goede conclusie gekomen voor de exacte reden waarom mensen die water drinken meer zijn afgevallen. Wel zijn er enkele theorieën over afvallen met water drinken. Water drinken voor de maaltijd zou ervoor zorgen dat men minder zou eten tijdens de maaltijd. Uit het eerste onderzoek bleek dat de groep die water dronk ongeveer 13 procent minder at. In dat geval helpt het water om eerder verzadigd te raken en geeft het een vol gevoel, waardoor je minder snel geneigd bent om teveel te eten. Ook is een mogelijke verklaring dat de inhoud van de maag kleiner wordt door het aanwezige water. Een derde mogelijkheid is dat water direct helpt bij het afvallen, doordat je lichaam zich beter kan reinigen.

Afvallen? Drink meer water!

Alhoewel een exacte reden in beide onderzoeken niet gevonden werd, kunnen we concluderen dat afvallen met water drinken heel goed mogelijk is. Uiteraard doe je er goed aan om ook je voedingspatroon op orde te hebben om maximaal profijt van het water drinken te hebben. Let op: Teveel water drinken is ook niet goed. Ons lichaam kan niet onbeperkt water blijven verwerken. Drink niet meer dan 4 liter op een dag en zeker niet meer dan 1 liter per uur. Anders bestaat de kans op een watervergiftiging, waardoor het in sommige gevallen zelfs mogelijk is om te overlijden. Wil jij gewicht kwijt raken? Voeg dan voor elke maaltijd aan halve liter water toe aan je schema. Zo kun jij extra gewicht verliezen. Afvallen met water drinken is goed mogelijk, zoals beide onderzoeken laten zien.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...