Fitness en alcohol

Dat fitness en alcohol niet altijd even goed samen gaan mag duidelijk zijn. Alcohol heeft invloed op het lichaam en dus ook op je prestaties in de sportschool. Heb je de avond voor een zware squat-sessie een paar biertjes genuttigd? Grote kans dat je niet vooruit te branden bent en bij lange na niet in staat bent om hetzelfde aantal kilo’s te tillen die je de week ervoor wel hebt kunnen halen. Ook op het gewicht heeft alcohol een grote invloed. Alcohol onttrekt vocht uit het lichaam, waardoor je vaak lichter bent de volgende morgen. De dag daarna ben je vaak ineens vele malen zwaarder, doordat je vochtbalans niet optimaal is. Dit hoeft echter geen probleem te zijn en het gewicht zal na enkele dagen weer normaal zijn. Vaak gaat het drinken van alcohol echter samen met de nodige versnaperingen, waardoor je die dag flink meer calorieën binnenkrijgt dan je in eerste instantie van plan was. Dit artikel gaat niet over de invloed van alcohol op het lichaam, maar over het inplannen van alcohol in je leven met fitness. Fitness en alcohol samen is niet ideaal, maar door het inplannen van alcohol heeft het slechts een kleine invloed op je prestaties.

Calorieën in bier

Je bent goed bezig in de sportschool en hebt je voeding op orde. Er is echter meer dan een leven in de sportschool. Ook daarbuiten wil je genieten. Dat hier af en toe wat alcoholische versnaperingen bij genuttigd worden hoeft helemaal geen probleem te zijn. Fitness en alcohol is in een bepaalde mate in te plannen mits je de juiste voorbereidingen neemt. De meeste mensen drinken bij het uitgaan, festival of feestje bier. Bier bevat relatief veel calorieën. Alhoewel de calorieën per merk verschillen zal een gemiddeld flesje bier ongeveer 130 calorieën bevatten. Light bier bevat minder calorieën. Gemiddeld ongeveer 85 calorieën. Alcoholvrij bier bevat nog 10 calorieën minder, gemiddeld ongeveer 75 calorieën. 1 gram alcohol komt neer op 7 calorieën. Dit is meer dan eiwitten en koolhydraten (4 calorieën per 1 gram) en vet (9 calorieën per 1 gram).  De ingrediënten in bier zijn echter zo slecht nog niet. Het grootste deel is water (ongeveer 90%). Verder bevat het graan (meestal gerst in de standaard pils), hop en gist. Alcohol ontstaat door vergisting. Hierbij worden suikers omgezet in alcohol. Hierbij geldt dat hoe hoger het alcoholpercentage, hoe minder suiker er in het drankje zit. Een gemiddeld flesje bier bevat iets meer dan 8 gram aan suiker. Dit zijn 2 suikerklontjes per flesje bier. Populaire drankjes als mixjes of breezers bevatten veel meer suiker en dus ook veel meer calorieën.

Fitness en alcohol combineren

Nu we weten dat een flesje bier ongeveer 130 calorieën bevat kunnen we aan de slag met het inplannen van alcoholische drankjes in het voedingsschema. Bier bevat nauwelijks eiwitten en geen vet. Het zijn met name koolhydraten. Hoe kun je nu verantwoord een biertje drinken? Heel simpel. Haal de voedingswaardes en de calorieën van je dagtotaal af. Eet je dagelijks rond de 2500 calorieën? Voeg de alcoholische versnaperingen simpelweg toe aan je dagelijks voedingsschema. Haal de 130 calorieën van je dagtotaal af, waardoor je nog 2370 calorieën over hebt. Wil je het nog preciezer regelen, houd dan rekening met de macro’s. Bier bevat voornamelijk koolhydraten, waarbij je dus de koolhydraten van het bier van je totale koolhydraatinname van de dag af kunt halen. Dit werkt niet alleen bij bier, maar ook bij wijn en andere alcoholische drankjes. Haal de calorieën en/of macro’s simpelweg van je dagelijkse totaal af en plan de rest van je voeding in. Uiteraard zal er altijd een klein effect op het lichaam en de sportprestaties zijn, maar tenzij je serieus aan wedstrijden meedoet is het niet erg om fitness en alcohol (met mate!) te combineren. Het leven bestaat uit meer dan alleen de sportschool.

Geniet maar drink met mate

Alhoewel fitness en alcohol geen ideale combinatie is, hoef je niet helemaal zonder alcohol door het leven te gaan als je serieus met krachttraining bezig bent. Let wel op dat meerdere biertjes snel in calorieën optellen. Bezoek je een festival en drink je gedurende de dag met gemak 10 biertjes? Dat zijn al gauw 1300 calorieën op het totaal van de dag. Weinig kans dat je je macro’s zult halen. Andere suikerrijke alcoholische drankjes zitten bomvol calorieën. Pas hier sowieso mee op, want de kans is groot dat je al gauw over je totale calorie-inname van die dag komt te zitten. Beperk je alcoholinname tot 2 drankjes en eet de rest van de dag volgens schema. Eén of twee drankjes zijn prima in te plannen in je voedingsschema, mits je dit niet dagelijks doet. Meer alcoholische drankjes op meerdere dagen per week hebben een veel grotere negatieve invloed op je sportprestaties. Ook voor krachtsporters die fitness en alcohol willen combineren geldt: Geniet maar drink met mate!

Tips bij fitness en alcohol

  • Mixdrankjes van alcohol met frisdrank? Kies dan altijd voor light-frisdrank. Deze bevatten meestal geen calorieën.
  • Lukt het je om aan een voedingsschema te houden? Dan kun je ook nee zeggen na 2 biertjes.
  • Drink bij voorkeur niet de dag voor een zware sportschoolsessie. Je prestaties zullen minder zijn.
  • Drink 1, maximaal 2 keer in de week 1 of 2 biertjes of andere alcoholische versnaperingen.
  • Alcohol maakt je hongerig. Zeg nee tegen het broodje shoarma of kapsalon en neem zelf een gezond alternatief mee.
  • Drink water! Alcohol droogt uit. Na elk biertje een glas water drinken voorkomt de meeste uitdroging.
  • Wedstrijdvoorbereiding? Dan gaan fitness en alcohol absoluut niet samen. Zeg dan gewoon nee.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...