Ontbijtkoek gezond? Nee!

Wil je afvallen? “Stop met snoepen, maar neem een plakje ontbijtkoek.” Lange tijd werd dit advies gegeven door diëtisten en voedingsconsulenten. Gelukkig hebben veel mensen inmiddels de ogen geopend en dit advies rechtstreeks de prullenbak in gesmeten, maar nog steeds krijgen mensen soms het advies van deze zogenaamde “deskundigen” om dit soort producten te eten. Ik vraag me altijd af of deze groep deskundigen hun diploma gratis bij een tankbeurt hebben gekregen. Ook sommige onafhankelijke websites bestempelen dit product als een gezonde keuze. In dit artikel zal ik je vertellen waarom je ontbijtkoek direct uit je eetpatroon moet schrappen als je wilt afvallen. Ontbijtkoek gezond? Nee!

Ontbijtkoek voedingswaarde

“Een plakje ontbijtkoek is een verantwoord tussendoortje.” In sommige supermarkten wordt dit product dan ook voorzien van een “Gezonde keuze” of “Bewuste keuze” sticker. Zie je een product voorzien van deze stickers? Zorg dan direct dat je argwaan krijgt. Wat zit er allemaal in ontbijtkoek? Als je onze artikelen regelmatig leest weet je dat niet vet, maar suiker de boosdoener is voor de groei van overgewicht in ons land. Ontbijtkoek zit dan ook bomvol suiker. Op de website van de populairste ontbijtkoek van Nederland vind je direct de ontbijtkoek voedingswaarde van dit product. 100 gram ontbijtkoek van de naturel variant bevat maar liefst 39,3 gram aan suiker, waaronder het zeer slechte glucose-fructose stroop. Ter verduidelijking. Dit zijn 8 suikerklontjes in 100 gram, oftewel 40% van de 100 gram ontbijtkoek bestaat uit suiker. De grote hoeveelheden suiker geven je bloedsuikerspiegel een enorme piek. Je lichaam kan simpelweg niet zoveel snelle suikers op hetzelfde moment verwerken. Het resultaat is dat het eerder als vet wordt opgeslagen en daarnaast krijg je door de piek in de bloedsuikerspiegel snel weer trek. Hierdoor ben je eerder geneigd weer iets te gaan eten. Niet echt behulpzaam als je wilt afvallen dus.

Ontbijtkoek alternatief

Vaak wordt gedacht dat ontbijtkoek een gezond alternatief is voor brood, vanwege de aanwezigheid van voedingsvezels. Dat klopt, er zitten voedingsvezels in. Echter is dit minimaal ( 3,2 gram per 100 gram) en de grote hoeveelheid suiker in ontbijtkoek heft dit positieve effect meteen weer op. Voedingsvezels kun je veel beter uit andere (volkoren) producten halen. Overigens geldt het bovenstaande verhaal voor vrijwel alle varianten, zowel van A-merken als voor huismerken van supermarkten. Heb je flinke trek en snijd je een plak van 50 gram van de ontbijtkoek af? Dan eet je dus 4 suikerklontjes op. Eet smakelijk. Wil je toch perse ontbijtkoek eten? Een gezonder alternatief is de Zero suiker variant. Deze bevat veel meer voedingsvezels en weinig suiker. Behalve de voedingsvezels haalt je lichaam alsnog weinig nuttige stoffen als vitaminen en mineralen uit deze ontbijtkoek variant, maar dit product is in ieder geval beter dan de standaard variant. Mijn tip is om in ieder geval de ontbijtkoek helemaal uit je voedingspatroon te schrappen. Kies voor langzame koolhydraten uit bijvoorbeeld havermout, volkorenbrood of brinta. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Foto: Cristiano Betta under Creative Commons license

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...