Superfood trend: Slimme marketing of echt gezond?

Je kunt geen tijdschrift lezen of de krant openslaan of het gaat over “superfoods”. Ook online is er veel informatie te vinden over deze superfood trend. We worden massaal aan de zaden, pitten, algen en superfruit gezet. Chiazaad, gojibessen, hennepzaad of quinoa. Zelfs in diverse supermarkten en drogisterijen zijn deze, over het algemeen, stevig geprijsde producten te vinden. Blijft het bij een superfood trend en horen we er over enkele jaren niets meer van? Of zit er een kern van waarheid in deze gezondheidsbevorderende producten?

Slimme marketing

Onlangs kwam de fitnessbaas bij toeval in een Nederlandse drogisterij terecht. In het schap met aanbiedingen stonden verschillende producten met de bijbehorende tekst: “Nu extra voordelig”. Aangezien de producten niet geprijsd waren ben ik even naar een medewerker gelopen wat de aanbiedingsprijs voor de producten was. Een zakje acaipoeder van 100 gram zou mij meer dan 10 euro kosten terwijl ik voor een klein zakje tarwegras met gemak 5 euro mocht afrekenen. Enigszins verbaasd heb ik de producten maar weer terug gelegd en ben ik online gaan zoeken naar de prijzen van deze producten. Acaipoeder blijkt bij de meeste bedrijven behoorlijk aan de prijs te zijn, maar is bij een aantal bedrijven gelukkig voor aanzienlijk minder geld verkrijgbaar. Hetzelfde geldt voor tarwegras. Het aanbod aan superfoods is enorm. Alhoewel ik allergisch voor het woord superfoods ben, eet ik ook wel eens quinoa of ik gooi chiazaad door mijn shakes. Dit komt door de goede voedingswaarde van deze producten, niet door de superfoods trend of de tevens populaire raw foods trend, waarbij enkel plantaardige, rauwe producten worden gegeten die niet verhit mogen worden boven een bepaalde temperatuur. Het komt op mij vooral over als slimme marketing. Overlaad de consument met berichten over de gezondheidsbevorderende producten als superfoods of raw food en veel mensen zullen deze producten kopen. De hoge prijs voor deze producten in veel winkels wordt door veel consumenten gewoon betaald, terwijl het in feite niets meer is dan een zaadje of pitje. De superfood trend is voor een groot deel slimme marketing.

Zijn superfoods gezond?

Zoals al eerder aangegeven eet ik ook wel eens quinoa of chiazaad. Veel producten binnen de superfood trend passen daarom ook prima in een gezond en gevarieerd eetpatroon. Quinoa bijvoorbeeld wordt al eeuwenlang gegeten in Zuid Amerika en bevat vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen en gezonde vetten. Maakt het quinoa daarom ineens een superfood als het ook in Nederland volop verkrijgbaar is? Dat lijkt me niet. Ook Chiazaad is afkomstig uit Zuid Amerika en werd vroeger al gegeten door de Maya’s en de Azteken. Het product bevat veel voedingsvezels, eiwitten en gezonde vetten. Waarom geven wij het dan ineens de naam superfood mee? Het is een zaadje wat al eeuwenlang wordt gegeten. De naam superfoods is daarom schromelijk overdreven, maar dat wil niet zeggen dat bepaalde producten in de superfood trend niet gezond zijn. Sterker nog, de meeste producten in de superfood trend zijn hartstikke gezond. Ik wil je echter op het hart drukken om goed onderzoek te doen naar prijzen tussen deze producten. Door slimme marketing betaal je bij het ene bedrijf met gemak 5 keer zoveel als bij een ander.

Je moet echter ook niet teveel verwachten van superfoods. Binnen een gezond en gevarieerd eetpatroon kan het een mooie aanvulling zijn op je voeding. Eet jij echter niet gezond, maar eet jij chiazaad bij je zoveelste blikje cola, of eet je quinoa bij je frikandel speciaal onder het mom van “Kijk mij eens iets gezonds opeten”. Eet jij wel gojibessen of acaipoeder, maar geen frambozen, bananen of sinaasappels? Bespaar jezelf dan het geld. Je bent gevallen voor de slimme marketing die uit alle richtingen op ons afgevuurd wordt.

Superfood trend een blijvertje?

Of de superfood trend een blijvertje wordt valt nog te bezien. Alhoewel het pas de laatste jaren sterk aan populariteit toeneemt, zijn deze producten over het algemeen al enkele tientallen jaren in ons land verkrijgbaar. Dit zie ik niet veranderen in de komende 10 jaar. De gezondheidsraad heeft onlangs een nieuw advies uitgegeven en volgend jaar komt het voedingscentrum met een nieuwe “schijf van vijf”. Mensen worden hierdoor steeds bewuster van gezonde voeding en “superfoods” passen zeker in een gezond en gevarieerd eetpatroon. Val echter niet voor de slimme marketingtrucs van sommige bedrijven en betaal veel teveel voor jouw favoriete zaden, pitten of superfruit. De naam superfoods is niet meer dan een loze kreet voor producten die al eeuwenlang gegeten worden, maar gezond zijn ze over het algemeen wel.

Foto: Resized under Creative Commons license. Louloulou.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...