Waarom veel mensen eiwitpoeder voor niks gebruiken

Eiwitpoeder is één van de supplementen die het meeste waar voor je geld bieden. Een shake met 20 a 25 gram eiwitpoeder is één van de goedkoopste eiwitbronnen die er te koop is. We constateren echter dat veel mensen te pas en te onpas naar de pot met eiwitpoeder grijpen, alsof het een wondermiddel is waar je groot en sterk van wordt. Een stukje hardlopen? Even een shake nemen. Terug van voetbaltraining? Even een shake nemen. Stukje wezen fietsen? Even een shake nemen. De Fitnessbaas vindt dit verspilling van geld, want in deze gevallen doet eiwitpoeder vrij weinig voor je. Je spoelt toch ook geen geld door de wc? Eiwitpoeder is een supplement en geen vervanging voor gezonde voeding. Het is simpelweg een aanvulling op je huidige voedingspatroon als je anders niet voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Eiwitten tijdens een bulk

Voor fanatieke krachtsporters wordt 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aangeraden. Dat betekent dat als je 70 kilo weegt, dat je dagelijkse inname van eiwitten uit 140 gram zal moeten bestaan. Tijdens een bulk (spiermassa aankomen) is het vrijwel onmogelijk om niet voldoende eiwitten binnen te krijgen als je een goed voedingsschema aanhoudt met een calorieoverschot. De inname van koolhydraten wordt flink verhoogd en volkoren boterhammen, havermout, pasta, maar ook groente als broccoli bevatten naast veel koolhydraten ook meer eiwitten dan je denkt. Combineer dit met kip, een bakje kwark en andere goede eiwitbronnen en je haalt moeiteloos jouw 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Kom je een keer toch niet uit met je eiwitten? Dan kun je altijd een eiwitshake of eiwitreep nemen om het tekort aan te vullen.

Eiwitten tijdens een cut

Tijdens de cut (vet verliezen) is het een ander verhaal. De hoeveelheid koolhydraten worden flink verminderd om een calorietekort te creëren, waardoor je ook minder eiwitten van de koolhydraatrijke producten binnen zult krijgen. Je zult meer eiwitrijke producten als vlees, vis, eieren, bonen, noten, zaden en zuivelproducten moeten eten om aan je dagelijkse hoeveelheid eiwitten te komen. Dan nog kan het lastig zijn om de juiste hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen. Eiwitpoeder is dan een uitkomst om de benodigde hoeveelheid te halen.

Vermijd bewerkte producten

In een goed voedingspatroon haal je zoveel mogelijk voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen en vitaminen) uit je normale voeding. Eet zoveel mogelijk natuurlijk en kies niet voor bewerkte producten. Haal je niet je dagelijkse hoeveelheid eiwitten die een krachtsporter nodig heeft? Kies dan voor eiwitpoeder als een aanvulling, maar neem dit zeker niet als enige eiwitbron. Net als in je dagelijkse voeding is variatie in eiwitbronnen ook belangrijk.

Eiwitpoeder als supplement, niet als wondermiddel

Eiwitpoeder kan daarom een handig supplement zijn om je tekort aan eiwitten van die dag aan te vullen. Een shake nemen na een fysieke activiteit kan zeker helpen als aanvulling op je totale voedingspatroon. Het is echter geen wondermiddel die je te pas en te onpas maar neemt na een willekeurige lichamelijke activiteit. Als jij geen idee hebt hoe jouw dagelijkse voedingspatroon er uit ziet, waarom neem je dan wel eiwitpoeder?

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...