Wat is quinoa?

Steeds meer mensen hebben het erover en ook steeds meer supermarkten verkopen het. We hebben het over Quinoa. Het lijkt op kleine rijstkorrels en zo smaakt het eigenlijk ook een beetje. De superfoods hype is nog lang niet op zijn retour en ook quinoa wordt als een echte superfood gezien. Is dit weer een overdreven hype? Of is Quinoa echt zo gezond? De fitnessbaas heeft het voor je uitgezocht.

Oorsprong van quinoa

Quinoa komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, waar het duizenden jaren geleden al werd verbouwd in het Andesgebergte. Het komt van de éénjarige quinoa-plant uit de amarantenfamilie en lijkt erg veel op graan, maar is het niet. Het is een pseudograan, wat wil zeggen dat we het wel als graan gebruiken, maar het eigenlijk niet is. Graan komt van gras, pseudogranen zijn zaden. Naast Quinoa is bijvoorbeeld ook boekweit, wilde rijst en amaranth een pseudograan. Voor mensen met een glutenallergie zijn pseudogranen een uitkomst, aangezien ze glutenvrij zijn. Veel mensen vragen zich af hoe je quinoa precies uitspreekt. De naam laat ons al snel de Engelse taal gebruiken, dan kom je uit op “Kie Noo Wa”. Andere mensen zweren dat je de Spaanse taal moet gebruiken, aangezien het uit Zuid-Amerika komt. Daar spreken ze het uit als “Kien Wah”. Echter klopt dat ook niet helemaal, aangezien de Inca’s het al eerder gebruikten. Zij zeiden “Kie-Noewa”. Voor de tijd van de Inca’s werd het echter ook al gebruikt en daarvan hebben we eigenlijk geen flauw idee hoe het uitgesproken werd. Conclusie: Spreek het gewoon lekker uit als je zelf wilt. Niks is fout. Ik gebruik zelf de Engelse variant, omdat dat het lekkerste klinkt.

Voedingswaarde van Quinoa

De term “superfoods” ben ik altijd een beetje allergisch voor, maar als het gaat om de grote hoeveelheden waardevolle voedingsstoffen in quinoa, dan moet ik ze wel een beetje gelijk geven. Het zit bomvol eiwitten, wat door de perfecte samenstelling van de essentiële aminozuren erg goed voor het menselijk lichaam is. Het zit boordevol voedingsvezels, meer dan in rijst, aardappelen en pasta. Vitamine B2 en vitamine E zijn volop aanwezig, net als mineralen als magnesium, fosfor, ijzer en calcium. Naast eiwitten en gezonde koolhydraten bevat quinoa ook de gezonde (meervoudig onverzadigde) vetten. Op de glycemische index scoort Quinoa zeer laag, wat goed nieuws betekent. Dit geeft minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor het minder snel als vet wordt weggezet. Het is, zoals al eerder gezegd, glutenvrij, waardoor mensen met allergieën dit gerust kunnen eten.

Hoe moet je quinoa klaarmaken?

Dit is eigenlijk heel simpel en vergelijkbaar met rijst. Breng water aan de kook en laat de quinoa zaden 12 minuten koken. Een belangrijke stap vooraf is echter om de quinoa goed te wassen. Doe je dit niet, dan zal de quinoa erg bitter smaken. Dit komt door de saponine, een stof die de zaden beschermt in de natuur, maar die voor ons als mens niet gezond is. Tijdens het wassen (gebruik een zeef) zul je de zeepachtige substantie van de quinoa snel kunnen afspoelen. Spoel het net zolang uit totdat er schoon water vanaf komt. De bittere smaak is nu weg. Daarna kun je het gewoon koken. De zaden zullen in volume flink toenemen. Ik houd zelf 50 gram per volwassen persoon aan. Het is klaar als de zaadjes zijn opengebarsten. Dit kun je gemakkelijk zien door de halve cirkels op de zaden. Het lijkt of er op elk zaadje de letter “C” staat. Voeg verder toe wat je normaal aan je pasta of rijst toevoegt aan je gerecht. Gezonde saus, groente, vlees of vis en smullen maar van je quinoa.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...