Zoete aardappel gezond?

Steeds meer gezondheidsgoeroe’s hebben het erover; de zoete aardappel. Je zou van het eten ervan kunnen afslanken en het is rijk aan voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Volgens veel mensen is de zoete aardappel gezond en een echte superfood. In de supermarkten zijn ze nog lang niet overal verkrijgbaar, maar de opmars van de zoete aardappelen krijgt hier ook steeds meer voet aan de grond. In dit artikel legt de fitnessbaas je uit wat de zoete aardappel precies is en wat de effecten van het eten ervan op de gezondheid zijn. Is de zoete aardappel gezond? En ten opzichte van de gewone aardappel?

Wat is de zoete aardappel precies?

Anders dan de naam zou vermoeden is de zoete aardappel geen aardappel. Toegegeven, eenmaal geschild ziet het er precies zo uit als een gewone aardappel, maar er is een groot verschil. Zoete aardappelen zijn knollen en is daarmee een groente. Ze worden ook wel bataat genoemd. De zoete aardappel komt in verschillende kleuren. Er zijn gele, witte, oranje en paarse varianten. In de Nederlandse supermarkten zul je voornamelijk de paarse bataat vinden. Oorspronkelijk komen de zoete aardappelen uit Zuid-Amerika, alhoewel ze ook bij verschillende eilandgroepen in de Stille oceaan te vinden zijn. Waar ze het eerst verbouwd werden is niet helemaal duidelijk. De bataat is makkelijk te verbouwen en niet veeleisend. In verschillende landen worden ze bijna dagelijks gegeten, mede doordat de zoete aardappel gezond is.

Waarom is de zoete aardappel gezond?

Net als de gewone aardappel bevat ook de bataat koolhydraten met voedingsvezels. Het verschil in vezels is miniem, maar 100 gram gewone aardappelen heeft net een minieme hoeveelheid vezels meer. Eiwitten zijn minimaal en vet is niet aanwezig. Waar de zoete aardappel meer van heeft is vitamine A, vitamine B1, B2, B6, vitamine C, calcium en natrium. Op het gebied van voedingsvezels, vitamine B11, kalium, fosfor, magnesium, koper en zink staat de gewone aardappel voorop. Hierbij moet gezegd worden dat de gewone aardappel helemaal geen vitamine A bevat, die dus wel in de bataat zit. Een kleine winst voor de bataat. Toch hebben beide soorten hun voor -en nadelen.

Glycemische index en zoete aardappelen

Er is echter 1 belangrijk verschil tussen de bataat en de gewone aardappel en dat is de score op de glycemische index. Deze index geeft aan hoe snel de koolhydraten worden verteerd en in het bloed worden opgenomen als glucose. De score loopt van 0 tot 100, waarbij 100 “slecht” is en 0 goed. Hoe lager de score op de glycemische index, hoe langer het duurt voordat de koolhydraten verteerd worden en hoe minder kans op pieken in de bloedsuikerspiegel. Belangrijk voor diabetespatiënten, maar ook voor mensen die willen afslanken. Doordat het verteringsproces langer duurt, zul je langer een vol gevoel houden. Bij producten met een hoge GI-index zul je eerder geneigd zijn om weer opnieuw iets te eten. Daarnaast is een logisch gevolg van deze hoge insuline productie een grotere opslag van vet. En dat willen we juist niet bereiken. We vergelijken hierbij de score van gekookte zoete aardappelen en de gewone aardappel. De gewone variant scoort 70 punten, de bataat scoort 35 punten. Een duidelijk verschil. Mensen die willen afvallen kunnen daarom beter producten met een lage GI-index score eten dan producten met een hoge score. Dat de zoete aardappel gezond is voor diabetespatiënten was al langer duidelijk, maar het is dus ook zeer geschikt voor mensen die willen afvallen.

Zoete aardappel gezond eten

Het klaarmaken van de bataat is helemaal niet moeilijk. Net als de gewone aardappel kun je ze schillen en koken. Hoe langer je ze kookt, hoe meer ze aan voedingswaarde verliezen, dus het is zaak om hier geen pap van te maken. Tevens kun je ze roerbakken of in frietjes snijden en in de oven doen. Beetje olijfolie of kokosolie erover en je hebt lekkere zoete frietjes. De smaak is, zoals de naam al zegt, zoet. Het smaakt ook echt naar een zoete aardappel, ook al is het dus een groente. Let wel op dat elke soort bereiding een andere score op de glycemische index betekent. Ook is het van invloed op de aanwezige voedingsstoffen.

Zoete aardappel gezonder dan een gewone aardappel?

Dat kunnen we niet zeggen. Men noemt de bataat een superfood. Toegegeven, de zoete aardappel is gezond en je kunt best afwisselen met het eten van een gewone aardappel. Ook de gewone aardappel bevat echter veel goede voedingsstoffen. Voor mensen die willen afvallen, diabetespatiënten, of bodybuilders en krachtsporters tijdens de cut, zou ik de zoete aardappel aanbevelen ten opzichte van de gewone aardappel door de lagere score op de glycemische index. Ben je echter goed op gewicht, heb je geen suikerziekte of heb je geen aspiraties om de volgende Arnold Schwarzenegger te worden? Dan bevat de bataat weinig noemenswaardige voordelen ten opzichte van de gewone variant. Wat je wel kunt doen is ze lekker uitproberen. Het smaakt goed en het is een leuke afwisseling tijdens het avondeten. Zoete aardappel gezond? Jazeker, maar niet veel gezonder dan de gewone aardappel. De term superfood is dan ook overdreven.

Gerelateerde berichten

Fitnessbaas

De fitnessbaas is een echte eindbaas. Wekelijks schrijft hij artikelen over fitness, voeding en gezondheid voor fitnessbaas.nl. Geen moeilijke taal of loze beloftes. De fitnessbaas zegt waar het op staat.

Reageer op dit artikel

Loading Facebook Comments ...